zdroj: pixabay.com
Sport a relaxace

Běhání - jak začít a už nepřestat

Jitka Suchánková
28.05.2015

Běh je moderní sport (i když rozhodně ne nový) a jako takový má své příznivce i odpůrce. Na běhání si lze vypěstovat návyk. Možná to zní zvláštně, ale je to tak. A rozhodně je to dobrý způsob, jak si tuto aerobní aktivitu zamilovat. Může to však trvat třeba i tři dlouhé měsíce odříkání, přemlouvání sama sebe a pochopitelně i tři měsíce dřiny.

Důležité faktory pro vytvoření správného návyku

  • jasná motivace, proč to dělám a proč to chci dělat
  • stanovování malých cílů, které se snadno splní a motivují nás k další aktivitě
  • své tréninky si stanovovat vždy v minutách, nikoliv v kilometrech
  • běhat při správné tepové frekvenci (mít stále možnost nadechování se nosem)
  • naučit se při běhu relaxovat, zapomenout na starosti
  • nevzdávat se, nepřestávat a po delsí pauze zase navázat a znovu začít

Časté chyby, které nás odrazují od běhání

  • příliš rychlý běh, který nás vysiluje (tělo brzy spálí cukry, nemá dostatek kyslíku)
  • mýtus, že běh není pro starší, obézní a pro lidi nemocné artrózou
  • mýtus, že běhání není zdravé a škodí kloubům
  • nerozcvičíme-li tělo před během, čímž si přivoláváme úrazy a další bolestivé stavy
REKLAMA

Na co při běhání nezapomínat

Vhodná obuv na běh

V obchodech je označená jako běžecká. Vyvarujete se díky ní častější možnosti vymknutí kotníku nebo jiného úrazu a noha bude chráněná proti otlakům od kamínků a jiných nerovností terénu, které v obyčejných teniskách dost cítíme (obdobně jako bychom chodili bosí).

Nepřeceňování vlastních možností

Cílem není vyčerpat se, zranit se, ztratit motivaci, ale zvyšovat svoji kondici.

Pitný režim při běhání

Dodržování pitného režimu by mělo být samozřejmostí, nejvhodnější ke zdravému pití jsou neslazené čaje nebo neperlivá voda.

Jídlo a běhání

Fakt, že neběháme hladoví ani těsně po jídle, by měl být taktéž dodržován. Po jídle jsme unavení a potřebujeme odpočinek, stejně jako delší dobu bez jídla cítíme únavu. V takových případech nemůžeme podat výkon, jaký bychom si představovali

Protažení těla před běháním a po něm

Často opomíjené a zároveň velice důležité je, abychom protáhli svaly a tím předešli jejich poškození. Protažení také mobilizuje klouby.

Běh a správné dýchání jdou ruku v ruce

Ideální je nádech nosem do břicha, výdech pusou. Při hlubokém dýchání by se neměl zvedat jenom hrudník. Pokud dýcháme špatně, brzy pocítíme píchání v boku.

Foto: Pixabay.com

Autor: Jitka Suchánková

Pupeční kýla v dospělosti
Vytěžte z nasbíraných bezových květů maximum!

Další články