Sport a relaxace

BOSU – cvičení, u kterého se zapotíte a pobavíte

Šárka Balcarová
11.12.2009

Připadají vám aerobikové sestavy příliš složité a pilates zase tak trochu neakční? Tak to je BOSU cvičení ideální právě pro vás. Prostě vás bude bavit. O co jde?

BOSU je balanční systém cvičení určený pro komplexní zpevnění svalů celého těla, který má pozitivní vliv na zdravé držení těla, fyzickou kondici a redukci tuku. Využívá se speciální pomůcka - BOSU Balance Trainer, což je polokoule, která je na jedné straně plochá (v průměru má 63,5 cm) a z druhé strany vypouklá (koule by měla být nafouklá do výšky 22 cm). Na bočních stranách této gumové polokoule jsou rukojeti, které slouží k otáčení. Název BOSU je odvozen od anglického 'BOth Sides Up´, tedy oběma stranami nahoru. Může se totiž jednak položit plošinou na zem a používat stranu balonu nahoře, pokud chcete zlepšovat rovnováhu dolní poloviny těla, nebo jej použít plošinou vzhůru a tak se zaměřit na svaly horní poloviny těla. A v tom je celý ten vtip. Na BOSU se dá skákat, dělat kliky a sedy-lehy a další cviky, skákat přes švihadlo a podobně. Ještě více legrace si užijete, pokud budete mít k dispozici BOSU míčů víc. Pokud však upřednostňujete klidnější cvičení, BOSU uspokojí i vaše potřeby.

Pro koho je BOSU cvičení?

Cvičení na BOSU je vhodné pro ženy i muže všech věkových kategorií ať už se jedná o vrcholové sportovce, nebo ty, kteří cvičí doma pro zdraví. BOSU cvičení je vyjímečné v tom, že zapojuje nejen vědomě ovládané svaly, ale i hluboké kosterní a další důležité svaly, které na rozdíl od našich prapředků vinou moderního životního stylu nepoužíváme a které zajišťují správné držení těla. Ochablost těchto svalů pak zapříčiňuje velmi časté bolesti zad a kloubů. BOSU Balance Trainer byl původně vyvinutý pro rehabilitaci. Díky širokému rozsahu použití může BOSU cvičení používat osoba jakékoli věkové kategorie od amatérů až po vrcholové sportovce. Tato důmyslná pomůcka se využívá v aerobních centrech, sportovních oddílech, rehabilitačních centrech i domácnostech Cvičení je vhodné i pro těhotné ženy, které tak mimo jiné zpevňují svaly pánevního dna.

Výhody cvičení BOSU

Cvičení BOSU komplexně posiluje svaly celého těla, zpevňuje šlachy a vazy, zajistí lepší koordinaci pohybu, držení těla a jako každá fyzická aktivita má pozitivní vliv na kardiovaskulární systém a redukci tuku. Odměnou vám tedy bude štíhlejší postava, pevnější tělo a pravidelné cvičení může pomoci i odstranit bolesti zad a šíjových svalů. Kromě univerzálnosti je na BOSU nejlepší to, že přidá do vašeho všedního cvičení legraci a zábavu.

REKLAMA

Používání BOSU může zlepšit

  1. Rovnováhu - schopnost udržet určitou pozici
  2. Vnímání pohybového aparátu - povědomí o to, jakou pozici zaujímá tvé tělo v daném okamžiku
  3. Vnímání jednotlivých částí těla - cit pro symetrii těla, polohu kloubů...

Typy cvičení

Z hlediska zaměření můžeme BOSU Balance Trainer využít k několika typům tréninků, které se v jednotlivých hodinách prolínají a liší se náročností a intenzitou. Pro spalování tuku je nejlepší kardio trénink, který se cvičí při vyšší tepové frekvenci. Na posílení svalů a jejich zpevnění je zaměřen trénink posilovací, třetím typem jsou pak cvičení rehabilitační, které slouží k uvolnění a protažení svalů.

BOSU si můžete pořídit i domů...

Pokud se vám nechce chodit do fit centra, je bosu ideální i na cvičení doma. Jeho pořizovací cena je okolo čtyř tisíc. To sice není málo, oproti jiným cvičebním pomůckám to však není horentní suma. Ti, kteří BOSU vyzkoušeli, však doporučují cvičení ve fitcentru. Nejen že na vás dohlédne zkušená instruktorka, ale v sále máte obvykle více místa než doma, a tak můžete BOSU skutečně využít naplno. Pokud se na BOSU do fit centra vydáte, rozhodně si nezapomeňte ručník a vodu. Zapotíte se totiž opravdu pořádně. Lekce trvá zpravidla 60 minut a vyjde vás asi na 50 - 70 Kč.

 

Cvičí se BOSU ve vašem městě? A jaké jsou vaše zkušenosti?

Autor: Šárka Balcarová

Nenuťte mě kouřit!
Únavová zlomenina - prokletí sportovců

Další články