zdroj: Shutterstock.com
Sport a relaxace

Jak překonat tréninkovou krizi?

Veronika Matoušová
05.10.2021

Milujete pohyb a pravidelné cvičení je nedílnou vašeho života. To je skvělé, ale co dělat, když vám do toho skočí krize? Najednou cítíte únavu, do cvičení se vám nechce a výsledky také nestojí za nic. Snažíte se to překonat, ale nejde to. Co s tím? Máme pro vás několik osvědčených tipů, které vám pomůžou krizi zahnat a opět se radovat z pohybu.

Myslete víc flexibilně a berte i pauzu jako řešení

Je dobré, když máte stanovený nějaký plán tréninku. Pokud se ho ale snažíte dodržovat za každou cenu nebo chcete dosáhnout cíle, ale věci nejdou, jak si přejete, cítíte se špatně a o to hůř se vám daří. Například běháte a máte dnes v plánu uběhnout pět kilometrů, ale přitom už během druhého cítíte, že to není ono a sotva se plazíte, a tak byste se nejradši vrátili domů. Zapomeňte v tuhle chvíli na přemáhání. Naopak, klidně to otočte a běžte domů. Je mnohem přínosnější, když trénink berete s přístupem, že věci se zkrátka mění a všechno nejde pořád podle plánu. Věřte, uleví se vám. Je to lepší, než dřít i ve chvíli, kdy to viditelně nemá smysl. Smiřte se s tím, že to proste někdy nejde, přijměte to a nebude to pak pro vaši motivaci taková rána. Pokud vás cvičení nebaví nebo se vám nedaří podle vašich představ, možná to jen znamená, že si potřebujete dát pauzu, odpočinout si od zaběhnutého režimu. Opravdu se nic nestane, když si dáte volno den, dva nebo i týden. Nemějte přesně danou dobu pauzy, spíš se řiďte vlastním pocitem. Ať už vás to nasměruje na pár volnějších dní, je to vždy v pořádku.

Kdy vaše tělo říká, že máte ubrat v tréninku a více odpočívat? 

Řekněte si o pomoc

Když vám něco nejde v práci nebo doma, většinou si řeknete o radu či pomoc. Ve sportu to funguje úplně stejně. Pokud běháte a nezlepšujete se, zkuste přizvat partnera, člena rodiny nebo přátele. Kdokoliv vás může motivovat k lepším výkonům a větší chuti do pohybu. Případně si neváhejte domluvit trenéra. On ví, jak nakopnout vaši motivaci, dodá vám více odhodlání a síly, dá vám tipy, jak se zlepšit. Případně vám ale také může potvrdit, že je toho na vás moc, jste přetížení a měli byste na chvíli ubrat.

Rutina při cvičení? Pro někoho cesta do pekel

Může se stát, že máte tak dlouho zavedenou sportovní rutinu, že vás ani nenapadne něco měnit. Právě to ale může být důvod, proč se najednou ocitáte v krizi. Co takhle běžet tentokrát po jiné trase? Vyměnit asfalt za lesní cestu? Místo rotopedu vyzkoušet jiný stroj a zkusit nové cvičební pomůcky? Někdy je řešením také vyměnit sport. Kdo vám řekl, že musíte jen chodit do fitka, nebo jen běhat? Berte krizi jako příležitost zkusit něco nového. V případě, že máte svůj druh sportu rádi a měnit ho nechcete, nevadí. Někdy stačí opravdu jen drobná změna. Pokud například chodíte do fitka, všimněte si i jiných sportovních lekcí nebo strojů. Často jsou součástí také sauny, vířivky nebo zvýhodněné masáže. Některým lidem se po čase stává, že jsou až moc zabraní do svého stereotypu či rozvrhu a vůbec jim nedochází, jak málo stačí ke zpestření rutinní činnosti. Přidejte si tedy k vašemu tréninku saunu, páru nebo si po něm dejte krátký relax u kávy. Věřte, že najednou bude všechno vypadat mnohem veseleji.

Nové sportovní oblečení jako motivace

Říkáte si, že je to nesmysl, koupit si nové sportovní oblečení pro nalezení motivace? Pak vás musíme vyvézt z omylu. Opravdu to funguje skvěle. Nikdo vám samozřejmě neříká, že máte najednou utratit tisíce za oblečení nebo pomůcky. Když si ale pořídíte pěkné nové tílko, nové boty na běhání, bude vaše chuť vyrazit cvičit o to větší. Pokud vám tedy chybí chuť do cvičení, jděte místo nuceného tréninku na nákup a uvidíte, že po něm to půjde lépe.

I při sportu buďte sami sebou a nepředstírejte

Jednou je moderní posilování, jindy jóga a pak následuje „běhací“ boom. Řídíte se jen podle toho? Pak děláte velkou chybu. Pokud se snažíte několik měsíců chodit na sport, který vás prostě nebaví, nemáte šanci u něj vydržet. Nemusíte přece chodit na jógu a běhat jen proto, že je to poslední roky v módě. Pokud se při tom necítíte dobře a ani jedno vás nebaví, skoncujte s tím. Dříve nebo později narazíte na zeď únavy, nechutenství a ztrátu motivace. Až tedy půjdete na další lekci s nechutí, popřemýšlejte, jestli vám tahle krize náhodou neříká, že jste tu špatně a máte si přestat hrát na něco, co nejste. Zamyslete se, jaký sport by vás nejvíce bavil? Je to jízda na kole? Nebo bruslení? Pak se do toho pusťte!

Jak rozpoznat a otestovat, na který sport se hodí vaše dítě? 

Autor: Veronika Matoušová

Alergie na ořechy a arašídy: Jak se projevuje a proč vůbec vzniká?
BMI neboli Body Mass Index. Vhodný nástroj, nebo zavádějící hodnota?

Další články

Syndrom neklidných nohou
Nemoci a léčba

Syndrom neklidných nohou

Syndrom neklidných nohou – už jste o něm slyšeli? Možná to zní trochu úsměvně, ale je to poměrně časté neurologické onemocnění, které může mít za následek nepříjemné spánkové poruc ...