zdroj: Shutterstock.com
Sport a relaxace

Jak vybrat dobrého trenéra?

Veronika Matoušová
12.10.2020

Když léto skončí a teploty venku klesnou, začínají se opět plnit fitness centra sportovními nadšenci. Každý si tu jde za nějakým cílem, ať už se jedná o hubnutí, zpevnění nebo lepší kondici. Tak či onak vyvstává otázka, jestli si k našemu cvičebnímu plánu nepřizvat trenéra. Jak ale poznat toho správného a kvalitního? A na jak dlouho je potřeba s ním spolupracovat? Vyplatí se to?

Trenéři různých směrů nejsou dnes rozhodně výsadou jen profesionálních sportovců. Naopak, chcete-li dosáhnout nějakého výsledku, stojí za to jít párkrát do fitka s odborníkem. Pro začátečníky je to obzvlášť důležité. Vyvarují se tak chybám, které by je nejen brzdily ve zlepšování výkonu, ale také si špatnou technikou nezpůsobí zranění či bolest. Navíc pokud s pohybem začínáte, je nesmírně důležité vytvořit si návyk, a to se vám s trenérem podaří. Trvá to ale pár měsíců, proto je dobré minimálně po tuto dobu být pod dohledem s někým, kdo vás bude motivovat a přiměje vás k pravidelnosti i k lepším výkonům.

Kde trenéra hledat?

Na výběr máte několik možností - trenéra si můžete vyhledat na webu, a to podle referencí, ceny, zkušeností, nebo na doporučení od rodiny, přátel či kolegů. Když už nějaký kontakt seženete, určitě s trenérem vyzkoušejte úvodní lekci, nebojte se zkusit i víc trenérů pro porovnání. Pak budete lépe vědět, co vám vyhovuje.

Jak poznat kvalitního trenéra?

Když už se vydáte na první hodinu s trenérem, kterého jste si zvolili, všímejte si několika bodů. Během vašeho tréninku by se měl po celou dobu plně věnovat jen vám a neřešit jiné klienty, nebo osobní záležitosti. Správný trenér se také zajímá o váš fyzický stav, zkušenosti se sportem a různé obtíže, které by mohly trénink ovlivnit. S tím souvisí i další podmínka - na základě informací od vás trénink plně přizpůsobí vašim potřebám, možnostem a vašemu cíli. Nejede tedy trénink jeden a ten samý s každým. Dobrý trenér má také osvědčení, certifikaci či vzdělání v oboru. Není na škodu, pokud se o něm také dozvíte, že se stále školí a vzdělává v tomto oboru, který se pořád mění a obohacuje. Kvalitní trenér vždy naslouchá tomu, co potřebujete. Jakmile vám sestaví trénink a poradí, jaké další aktivity přidat, vždy své rozhodnutí vysvětlí. Stejně tak umí dobře vysvětlit jednotlivé cviky a práci se stroji či pomůckami v tělocvičně. Hlídá pečlivě každý váš pohyb a cvik a kontroluje, zda vše provádíte správně a bezpečně. V neposlední řadě vás umí správně namotivovat ke stále lepším výkonům. Pokud si navíc s trenérem sednete i lidsky a vytvoříte si přátelský vztah, máte vyhráno.

Jestliže váš zvolený trenér splňuje výše uvedená kritéria, nemůžete šlápnout vedle a určitě se vám to vyplatí.

Co je to kranking? Znáte tento druh aerobního cvičení? 

REKLAMA

A jak vypadá špatný trenér? Existuje vůbec?

Každému vyhovuje jiný druh vedení, proto lze jen těžko obecně stanovit špatné vlastnosti nebo zvyklosti trenéra. Často ale panuje (mnohdy mylný) názor, že když trenér dobře vypadá, tak bude i dobře trénovat. To je asi nejčastější chyba při výběru. Pravda je ale taková, že i letité zkušenosti se sportem, svaly a dobrá kondice nezaručí, že dotyčný trenér umí své znalosti dobře předávat. Může sice přesně vědět, co je pro něj nejlepší a jak by se měl ke svému tělu chovat, aby dosáhl vytčeného výsledku, ale vůči ostatním už to nemusí tak dobře odhadnout. Cena také nemusí říct vše, nakonec je vždy hlavní přístup a kvalita samotného tréninku. Ovšem počítejte s tím, že dobrý trenér, který do své práce investuje spoustu času a peněz, také bude něco stát.

Ať už tedy s cvičením začínáte, nebo patříte mezi věčné začátečníky, kteří se do fitness centra pravidelně zapisují vždy po létě a na začátku roku, určitě zainvestujte do osobního trenéra. Pomůže vám dojít do vašeho cíle, naučí vás překonávat vaše limity, rozšíří vám obzory (co se týká způsobů cvičení či různých druhů cviků) a také díky němu můžete objevit trvalou lásku k pohybu.

Cvičení doma: Co si pohlídat a jak často cvičit, abychom dosáhli pokroku

Autor: Veronika Matoušová

Saunování dětí: Podpořte dětskou imunitu a zabojujte proti nachlazení i chřipce
Na elektrokole k lepší kondici v každém věku!

Další články