Úrazy dětí na trampolínách

Trampolíny u nás zažívaly velký “boom“ zhruba před čtyřmi lety. Od té doby jsou stále velmi oblíbenou atrakcí pro zábavu i sportovní vyžití. Můžeme je vidět už nejen v zábavním parku, na poutích nebo na veřejných volnočasových prostranstvích, ale už téměř každý ji má i doma na zahradě. Děti je zbožňují. Jsou rodiče, kteří si rádi zaskákají spolu s nimi, jiní se k tomuto druhu zábavy staví poněkud s nedůvěrou a s pořízením vlastní trampolíny váhají. A lékaři? Ti mají k trampolínám všeobecně velké výhrady a často před nimi varují. Proč?

Trampolíny a varování pediatrů

Lékaři argumentují zvýšením počtu dětských úrazů právě v těchto měsících, nejčastěji v důsledku pádů z kol, tříkolek, in-line bruslí a trampolín. K úrazům, které se stávají běžně právě na trampolínách, patří zlomeniny předloktí, zlomeniny pažních a stehenních kostí, otřesy mozku, vyvrknutí kotníku, tržné rány i spáleniny. Podle některých odborníků jsou trampolíny pro děti příliš nebezpečné, úrazová rizika převyšují pozitiva zdravotní prospěšnosti skákání, zkrátka a dobře, děti na trampolíny nepatří. Na toto mimojiné poukazovala před třemi lety i Americká pediatrická společnost, argumentující nedostatečnou bezpečností trampolín a varující rodiče a veřejnost šokujícími příběhy, např. o doživotním ochrnutí po úrazu na trampolíně.

Jak můžeme sami zvýšit bezpečnost zahradních trampolín?

Samozřejmě, i to se může stát. Stejně tak ale můžete přijít k těžkému úrazu při jízdě na kole, na bruslích, na lyžích, v bazénu, při fotbale a při použití jakéhokoliv sportovního náčiní, a to v důsledku neopatrnosti a nepozornosti. Zatracovat trampolíny a zcela přehlížet jejich výhody je proto veliká škoda.

Sami můžeme ke zvýšení bezpečnosti na trampolínách výrazně přispět

  • kupujte kvalitní trampolíny, které obsahují podrobný návod a všechny bezpečnostní prvky důležité pro správné sestavení
  • pokud balení neobsahuje ochrannou síť, určitě si ji pořiďte
  • trampolínu stavte pouze na rovném povrchu
  • ideální je pouze jedno dítě na trampolíně, nejvíc úrazů nastává po nárazech dětí do sebe
  • pokud je na trampolíně více dětí, měly by být věkově a tím i váhově na stejné, či podobné úrovni
  • poučte děti o tom, jak se chovat na trampolíně, např. nechodit po okrajích trampolíny za sítí, nelézt pod trampolínu, nebrat na trampolínu tvrdé hračky, pití, jídlo, žvýkačky.

Skákání je zdraví prospěšnější, než si myslíme

Skákání je sport a zároveň skvělá zábava. Podle celé řady studií patří skákání navíc k jedněm z nejzdravějších pohybů vůbec.

  • zlepšuje koordinaci pohybů, koncentraci a je efektivním způsobem k protažení těla
  • posiluje pohybovou flexibilitu, výdrž, sílu, aerobní kapacitu
  • pomáhá zvyšovat kostní hustotu, čímž je možné předcházet osteoporóze
  • posiluje srdce, snižuje krevní tlak i cholesterol a podporuje krevní oběh
  • pevňuje a posiluje svaly, díky měkkým dopadům šetří klouby
  • posiluje pánevní dno, hluboké břišní a zádové svaly
  • podporuje pohyb lymfy čímž působí na organismus detoxikačně
  • při skákání tělo spotřebuje o 15% více energie než při běhání
  • zvyšuje aktivitu kostní dřeně
  • odbourává stres, zlepšuje náladu a prospívá kvalitě spánku
  • zlepšuje rovnováhu, zrychluje reakce a prospívá zraku

Jak si užít trampolínu bez úrazu

Ve výše zmíněných bodech jsme již uvedli některé zásady a pravidla, při jejichž dodržování můžeme omezit riziko úrazu na trampolíně na minimum. Nejčastější příčinou úrazů je především fakt, že díky uzavíratelné ochranné síti někteří rodiče považují trampolínu za dětský hlídací koutek, ze kterého dítě samo neuteče a tak je mohou nechat nějakou chvíli klidně bez dozoru. To je však velký omyl.

Chyby při skákání na trampolíně

  • skákání několika dětí najednou, především malé děti s velkými
  • bonbony, žvýkačky, jídlo a pití na trampolíně
  • velké cizí předměty na trampolíně, nebezpečné mohou být i míče a balonky
  • kotrmelce a salta, které by dítě nemělo provádět bez zkušeného dozoru
  • skákání bez časového limitu, děti se rozdovádí, jsou nepozorné, unavené
  • rozepnutá ochranná síť a volný vstup na schůdky nebo žebřík bez dozoru

Máte nějaké zkušenosti s úrazy na trampolínách? Napište nám!

Hezké prázdniny bez úrazu vám přeje Zdravě.cz.

Zdroj: www.margit.cz

Foto: Pixabay.com

Úrazy dětí na trampolínách patří do témat
  • Marek 21.08.2015 22:54:30

    Tip na trampolíny v akci:http://www.slevnet.cz/tip-trampoliny-v-akci-slevy-az-35-a-doprava-zcela-zdarma/ - pestránabídka v eshopu KASA, slevyna vybrané modely až 35%

  • Packers and Movers Pune Packers and Movers 12.07.2015 13:10:08

    Packers and movers @ http://professionalmovers.in
    Packers and Movers Chennai@http://professionalmovers.in/packers-and-movers-in-chennai/
    Packers and Movers Bangalore@http://professionalmovers.in/packers-and-movers-in-bangalore/
    Packers and Movers delhi@http://professionalmovers.in/packers-and-movers-in-delhi/
    Packers and Movers Gurgaon@http://professionalmovers.in/packers-and-movers-in-gurgaon/
    Packers and Movers Hyderabad@http://professionalmovers.in/packers-and-movers-in-hyderabad/
    Packers and Movers Noida@http://professionalmovers.in/packers-and-movers-in-nodia/
    Packers and Movers Pune@http://professionalmovers.in/packers-and-movers-in-pune/
    Packers and Movers Mumbai @http://professionalmovers.in/packers-and-movers-in-mumbai/

Přidat příspěvek k tématu ???

* Povinné pole

Adresář

Diskuze na téma Sport a relaxace

  • jan 15.01.2017 16:01 Sport a relaxace

    Borci máte nějakej nápad na BCAáčka?:)

  • tomas 13.01.2017 14:01 Křeče při sportu

    http://www.fitness4u.cz/vitaminy-a-mineraly/2602-trec-multi-pack-60-tablet.html tyto,jsou levné a…

  • MimiMimi 08.01.2017 21:01 Sport a relaxace

    Za jak dlouho jsou na tom body expressu vdet vysledky?

  • Anka 07.01.2017 17:01 Sport a relaxace

    Jasně, super cvičení, časově nenáročný, takže bez výmluv...mrkni na www.bodyexpress.cz :)

  • poštolka 19.12.2016 12:12 Křeče při sportu

    Jo, a jaké bereš?

Píšeme jinde
  • Recept na cibulačku s vínem krok za krokem

    Recept na cibulačku s vínem krok za krokem

    Recept na výbornou polévku, která v těchto mrazech zaručeně zahřeje. Základem je cibule, bílé víno a k podávání nesmí chybět bílá opečená bagetka a sýr. Uvaříme si ji krok za krokem.

  • Vaříme luštěniny

    Vaříme luštěniny

    Hrách, fazole, čočka, cizrna, ale také sója, vigna (naklíčené fazole mungo) či arašídy - to jsou luštěniny, zralá semena luskovin. Luštěniny tvoří základní součást zdravého jídelníčku. Dnes vám dáme tipy k jejich správné přípravě.



Zdravě.cz na Facebooku